کد مطلب:295054 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:209

مشورت با اهل بیت درباره ی نامگذاری فرزندان


مسلمانان صدر اسلام كه عمل به سنن پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم را بر خود فرض می دانستند و به مستحبات، مانند واجبات اهمیت می دادند، اهمیت نامگذاری فرزندان را نیك دریافته بودند، بنابراین برای نامگذاری فرزندان خود به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام رجوع می كردند.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «شخصی خدمت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم رسید و عرضه داشت: پسری برایم متولد شده است، بفرمایید نامش را چه بگذارم؟ پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم فرمودند: اسم حمزه را برای فرزندت برگزین، كه حمزه از بهترین اسامی است كه من دوست دارم». [1] .


مسلمانان صدر اسلام مقید بودند برای نامگذاری نوزاد خود، به پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم مراجعه نمایند، تا ایشان نامی برای فرزندشان برگزیند،لذا در روایات از افراد بسیاری نام برده شده است كه خود پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم در كودكی برای آنها، نام انتخاب نموده است.

ابوموسی (راوی) می گوید: پسری برایم متولد شد، او را خدمت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم آوردم، ایشان با خرمایی دهان نوزاد را به غذا آشنا كرد و نامش را ابراهیم گذارد. [2] .

نامگذاری «عبداللَّه بن ابی طلحه الانصاری» و «عبداللَّه بن زبیر» در هنگام ولادت، به همین شیوه در روایات آمده است. [3] .


[1] عن ابي عبداللَّه عليه السلام قال: «جاء رجل الي النبي صلي اللَّه عليه و آله و سلم فقال: يا رسول اللَّه صلي اللَّه عليه و آله و سلم ولد لي غلام فماذا اسميه قال: سمه باحب الاسماء الي، حمزه». فروع كافي، ج 6، ص 19، ر 9، كنزالعمال، ج 16 ص 423، ر 45231 با اندكي اختلاف.

[2] عن ابي موسي قال: «ولد لي غلام فاتيت به النبي فسماها ابراهيم و حنكه بتمره». صحيح مسلم، ج 6، ص 175.

[3] صحيح مسلم، ص 174 و 175.